Jak stać się dobrym rozmówcą i słuchaczem?

jak stać się dobrym rozmówcą

Komunikacja międzyludzka jest naturalną codzienną czynnością. Praca, szkoła czy relacje towarzyskie stwarzają każdego dnia wiele sytuacji do nawiązania rozmów i nowych znajomości.

Dlatego warto rozwijać umiejętność słuchania ze zrozumieniem i dbać o prowadzenie odpowiedniego dialogu. Dobrze też wiedzieć, na zwrócić uwagę podczas kontaktów z drugim człowiekiem, żeby zostać przez niego właściwie odebranym.

Na czym polega skuteczna komunikacja i słuchanie ze zrozumieniem?

Jest kilka elementów, które zastosowane w praktyce przyniosą korzyści obu stronom podczas rozmowy:

Brak uprzedzeń do drugiej osoby – chcąc mieć zdrowe relacje, nie należy z góry zakładać, że z rozmówcą jest coś nie w porządku. Tym bardziej, jeśli jest to nowo poznany człowiek.

Uprzedzenia od razu przekreślają szansę na wyrobienie sobie konstruktywnej opinii o nim lub o tym, o czym mówi i rzucają na niego masę podejrzeń, które w rzeczywistości mogą okazać się całkowicie błędne. Takie podejście wykrzywia prawdziwy obraz tej osoby. Najpierw należy spokojnie porozmawiać, wysłuchać a później przeanalizować rozmowę i wyrobić sobie zdanie, pozytywne lub negatywne.

Rozmówca ma prawo posiadać własne opinie – niezależnie od tego, czy się to komuś podoba, czy nie każdy człowiek ma prawo do własnego zdania. Przyczyną częstych konfliktów i nieporozumień jest brak tolerancji wobec odmiennych poglądów. Dwie strony prowadzące konwersację i niezgadzające się ze sobą, zamiast uszanować odmienność własnych racji, dążą do konfrontacji.

To z góry przekreśla szansę na normalną rozmowę. Mimo to można się nie zgadzać i jednocześnie prowadzić przyzwoity dialog. Wystarczy chęć uszanowania poglądów drugiej osoby i zrozumienia, jakimi pobudkami się kieruje. Daje to o wiele więcej informacji o rozmówcy niż zwykła kłótnia. Prowadzi to do zrozumienia, dlaczego ma takie, a nie inne zdanie i dlaczego robi to, co robi.

Nie naruszać osobistej godności swojego rozmówcy – ponieważ jest to dosłownie cios poniżej pasa. Zszargana godność to prosta droga to zablokowania jakichkolwiek późniejszych relacji. Jeśli trzeba skrytykować kogoś za zrobienie czegoś negatywnego, warto wyrazić opinię o samej czynności, a nie o człowieku. Żeby go podbudować, dobrze też dodać, że wierzy się, iż następnym razem postąpi lepiej.

Szukać elementów wspólnych – nic tak nie łączy dwoje ludzi, jak podobne zainteresowania. To dobry powód, żeby podczas rozmów dowiedzieć się o drugiej osobie jak najwięcej i znaleźć elementy łączące. Wpływa to zdrowo na relacje, wzbudza sympatię obu stron, zainteresowanie i prowadzi do ożywionych dyskusji.

Słuchać i nie przerywać – tym, co najbardziej potrafi drażnić i wyprowadzać z równowagi podczas konwersacji jest wtrącanie się w nieodpowiednich momentach. Dobry dialog to taki, kiedy jedna osoba mówi a druga jej nie przerwa i czeka, aż wypowie się do końca.

Następnie, zanim podejmie własne kwestie, chwilę zastanowi się nad usłyszanymi słowami i przemyśli to, co zamierza powiedzieć. Nie bez powodu mawia się, że czasem lepiej ugryźć się w język, zanim się coś odpowie. Słuchanie ze zrozumieniem to potężny klucz do lepszych relacji.

Dobry rozmówca zawsze cieszy się dobrą opinią i ma lepsze znajomości

I nie jest to dziełem przypadku tylko efektem szczerości i wypracowanych umiejętności słuchania i prowadzenia skutecznego dialogu.

Nic dziwnego, że takie osoby są bardziej lubiane, łatwiej zawierają znajomości i często lepiej zarabiają. Już same te czynniki przemawiają za tym, żeby zadbać o właściwy poziom każdej konwersacji. Korzyści, które z tego wynikną, będą nieocenione.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.