Rzuciłem palenie. Skutki po.

Ogromna część  publikowanych artykułów dotyczy pomocy osobom zmagających się z nałogiem palenia papierosów. Relatywnie czytając te teksty wydaje się, że czytelnik ma do czynienia z wielką ilością kompetentnych porad jak przeciwdziałać codziennej rutynie “puszczania dymka”. Prawie nikt, natomiast nie informuje o skutkach całkowitego pozbawienia nikotyny z organizmu. To temat ogromnie ważny, gdyż organizm ludzki potrafi oczyścić się z dotychczasowej codziennej inhalacji dymem nikotynowym. W tym artykule zostanie pokazane jak ludzki organizm zareaguje na odstawienie palenia z dnia na dzień, bez wykorzystywania wspomagaczy typu: e- papieros czy tabletki nikotynowe. 

Twarde dane

Udowodnione jest przez naukowców, że palenie papierosów powoduje ogromną ilość chorób układu naczyniowego. Przede wszystkim czynność ta w głównej mierze odpowiedzialna jest za raka płuc, choroby wieńcowe serca, nadciśnienie tętnicze, problemy skórne, problemy z koncentracją oraz podwyższenie poziomu stresu w organizmie. Od niedawna, poprzez rok do roku podwyższanie akcyzy na wyroby tytoniowe i alkoholowe, palenie staje się również nieekonomiczne. Okazuje się, że miesiąc kosztuje palacza 500 zł, przy założeniu palenia paczki dziennie. To ogromna kwota w porównaniu do miesięcznych wydatków każdego obywatela. 

Jak rzucić?

Wygrać z nałogiem to znaczy: wygrać ze samym sobą. Ilość prób rzucenia palenia średnio szacowana jest na około 10 prób. Każda kolejna przyzwyczaja osobę chcącą zakończyć bycia zakładnikiem własnego problemu. Głębokie własne przekonanie determinuje o powodzeniu bądź nie. Nie będzie to opinia: żony, męża, otoczenia. Jedynie silnie zmotywowana osoba poradzi sobie z paleniem- po prostu musi tego chcieć.

Rzuciłem z dnia na dzień. I co dalej?

To najtrudniejszy sposób. Naukowcy są zdania, że osoby pozbywające się nałogu z dnia na dzień więcej do niego nie wracają w 70%. Tylko silnie zmotywowane jednostki w dużym poczuciem własnej wartości decydują się na taki krok. Po całkowitym odstawieniu dzieje się wiele i dobrego i złego w organizmie. Po 2 dniach odzyskiwany jest smak i węch. Proces oczyszczania płuc zależny jest od ilości palonych papierosów. Liczy się, że osoba paląca 10 lat w trybie ciągłym, by całkowicie oczyścić płuca potrzebuje kolejnych 10 lat. Po decyzji o rzuceniu palenia najtrudniejszym okresem są pierwsze 2 tygodnie, gdzie umysł z powodu braku nikotyny jest w stanie wręcz dręczyć uzależnionego by mógł znowu palić. Momentalnie taka osoba potrafi bardzo dużo przytyć oraz zmienić nawyk palenia w np. na batoniki, chipsy, paluszki.Co ciekawe, okazuje się, że poziom stresu się zmniejsza po odstawieniu. Liczy się, że każdy kto wytrzyma w czystości nikotynowej pierwszy rok po rzuceniu palenia ma 90 % szans na całkowitą eliminację problemu z umysłu a dzięki temu- uwolnienie się od nałogu nikotynowego. 

Atuty faktu pozbycia się problemu palenia papierosów są oczywiste. W pierwszej kolejności jest to bonus finansowy, coś w postaci miesięcznej premii. Kolejno aspekt powrotu smaku i węchu- potrawy, ciastka, owoce zaczynają na nowo smakować. Fakt uciekania z rodzinnych, firmowych imprez gdzieś na zewnątrz co pół godziny również odchodzi do lamusa. Ubrania przestają śmierdzieć, w pokojach firanki nie wyglądają na “uwędzone”. Nagle zmniejszony zostaje poziom stresu, gdzie wcześniej nie do pomyślenia był fakt nie zapalenia papierosa po stresującej chwili. Ułuda pozornej ulgi i tzw. odstresowania po papierosie udowadnia, że nie istnieje coś takiego. Wręcz przeciwnie, do osoby, która zerwała z nałogiem dochodzi fakt, iż papierosy jedynie wzmagają poziom stresu a nie pomagają w walce z nim. 

Niestety reakcja na odstawienie papierosów jest natychmiastowa w organizmie. Bardzo szybko osoba, która rzuciła palenie jest w stanie w krótkim czasie bardzo dużo przytyć. Rozwiązaniem na taki stan rzeczy mogą być owoce jako zamienniki. W żadnym wypadku nie wolno potęgować tycia batonikami czy słonymi przekąskami, bo można wpaść w kolejną pułapkę- tym razem otyłości. Dodatkowo pojawia się rozkojarzenie w początkowej fazie przez pierwsze 2 tygodnie oraz przesadna nadwrażliwość. Istnieje duża doza prawdopodobieństwa, że osoby z otoczenia rzucającego nałóg będą zmagały się z ciężkimi reakcjami- krzykami, niezrozumieniem, ciągłymi kłótniami. To minie, ale trzeba dać trochę czasu osobie uzależnionej. 

Całkowite pozbycie się uzależnienia tytoniowego jest jak najbardziej możliwe. Ilość plusów jest zdecydowanie za odłożeniem nałogu gdzieś na półkę. Osoby będące w nałogu często powtarzają sobie “to mój wybór, ja palę”. Ta fałszywa wolność tak naprawdę pokazuje współczesne niewolnictwo przed czymś drogim, niezdrowym i śmierdzącym. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.